Günümüzde anne ve babalar ile öğretmenlerin özellikle üzerinde durduğu konulardan birisi öğrenci disiplinidir. Sizlerle disiplin modelleri üzerine evvelce hazırlamış olduğum bir ödev dokümanımı paylaşmak istiyorum. Burada uygulanan disiplin modellerini ve kendimce yapmış olduğum yorumları okuyacaksınız.
1- Davranış Değişikliği Modeli ( Skinner)
Bu
disiplin modeline baktığımızda bir okul ve sınıf disiplin modelinin önerilmemiş
olduğunu okulda ve sınıfta öğrenci davranışlarının kontrol edilmesine ilişkin
bir yorumlama olmadığını görmekteyiz. Öğrenciye ödül veya ceza verildiğinde
davranışının istenen yönde
şekillenebileceği düşünülmüştür. Yani
davranış olumlu ise ödül verilerek bu davranışın pekiştirilebileceği, olumsuz
ise de göz ardı edilerek söndürülebileceği varsayılmıştır. Bana göre; öğrenciye ödül olarak, takdir edici ve uygun bulduğunu
belirtir yorumlar ya da güler yüzlü bir dönüş verilebilir ve olumlu hareketi
pekiştirilebilir. Ancak bu yöntemde uygulanan ceza istenmeyen davranışın
önlenmesi yerine öğrencide olumsuz duygular oluşmasını sağlayabilir. Örnek
olarak, öğrencinin dersten veya öğretmenden soğumasına neden olabilir. Bu
nedenle bu disiplin modelinde öğretmenlerin ödül alabilecek davranışları
açıklaması ve uygun olmayan davranışlar karşısında sonuçları hakkında önceden
bilgi vermesi daha uygun olacaktır.
2- Sosyal Disiplin Modeli (Dreikurs)
Bu
disiplin modelinde öğrenci sosyal bir varlık olduğu için ve karşılanması
gereken temel gereksinimler olduğu için, öğretmenin daha dikkatli olması
gerekmektedir. Çünkü dikkat edilmediği takdirde öğrencide tanınmak, dikkat
çekmek, güç mücadelesi, öç alma, yetersizlik göstermek gibi uygun olmayan
davranışlarla karşılaşabilmektedir. Bana göre, önemli olan öğretmenin bu
davranışlarla mücadele edebilmesidir. Örneğin